STANDARD OCHRONY MAŁOLETNICH  

w Przychodni Rodzinnej 

w Międzyrzecu Podlaskim 

 

Spis treści: 

Rozdział 1. Postanowienia ogólne; 

Rozdział 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego; 

Rozdział 3. Katalog zachowań zabronionych; 

Rozdział 4. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadaniainformacji o krzywdzeniu małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanieodpowiednich instytucji; 

Rozdział 5. Zasady aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanieczłonków personelu do ich stosowania; 

Rozdział 6. Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnimstandardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania; 

Rozdział 7. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy; 

Rozdział 8. Zasady ochrony wizerunku małoletniego; 

Rozdział 9. Postanowienia końcowe 

 

 

Rozdział 1 

Postanowienia ogólne 

 

  1. Standard Ochrony Małoletnich w Przychodni Rodzinnej został opracowany w związku
    z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. 

2. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o: 

  1. krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie; 
  1. małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia; 
  1. kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji; 
  1. personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w NZOZ  które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych; 
  1. standard – należy przez to rozumieć niniejszy Standard Ochrony Małoletnich; 
  1. zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej); 
  1. praktyka/staż -należy przez to rozumieć przyjęcie na czas określony osobę na praktykę lub staż na podstawie umowy z uczelnią. 

3. Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego. 

4. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardem również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich. 

5. Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardu oraz inne zadania określone w standardzie odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego. 

6.Kierownik podmiotu leczniczego powierza obowiązki pełnomocnikowiPani Monice Puszkarskiej  

Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standard ochrony dzieci należy: 

  1. dbałość o udostępnienie standardu ochrony dzieci na stronie internetowej/BIP podmiotu oraz na jego terenie; 
  1. przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardu przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tym standardzie; 
  1. delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardu
    w podmiocie do odpowiednich jednostek, personelu podmiotu oraz monitoring ich realizacji; 
  1. prowadzenie ewidencji członków personelu podmiotu, którzy zapoznali się ze standardem ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w standardach; 
  1. przegląd standardu ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z kierownictwem, personelem podmiotu oraz dziećmi i jeśli to możliwe – opiekunami dziecka; 
  1. regularne monitorowanie znajomości i przestrzegania przez personel placówki przyjętego standardu; 
  1. sprawdzanie i ocena skuteczności obowiązujących wytycznych i procedur, 
  1. proponowanie zamian w standardach mających na celu skuteczną ochronę dzieci przed krzywdzeniem,  
  1. koordynowanie przygotowania zasad bezpiecznych relacji między dziećmi, ich wdrażania, monitorowania i inicjowania zmian w ich treści odpowiadając w tym zakresie na potrzeby zgłaszane przez dzieci. 
  1. współpraca z pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie, realizowanie, upowszechnianie i monitorowanie standardu  ochrony dzieci w podmiocie. 

 

7. Przed zatrudnieniem jakiekolwiek osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw na tle seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze. 

8. Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy zobowiązać ją do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. 

9. W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie określonych przestępstw lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczemu uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności. 

10. Zatrudnić w Przychodni Rodzinnej można wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których dotyczy standard. 

11. Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardem. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardem przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia, wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardu. 

12. W przypadku powzięcia informacji o: 

  1. wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnegookreślone przestępstwa, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi; 
  1. skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa obejmujące standard, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska. 

Rozdział 2 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem 

  1. Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo Przychodni Rodzinnej  w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra. 
  1. Członkowie personelu oraz kierownictwo: 
  1. traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój icierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb; 
  1. dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta; 
  1. respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądźopiekunów faktycznych; 
  1. w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskaniaaprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne; 
  1. dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniająmałoletniemu prawo do bycia wysłuchanym. 
  1. Każda osoba zatrudniona w podmiocie leczniczym, która ma świadomość, iż małoletni 

doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jestdo zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim. 

  1. Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu 

kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej. 

  1. Na badanie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych. 
  1. Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu. 
  1. Badanie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne. 
  1. Podczas badania okolic intymnych lub badań połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu. 
  1. Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań. 
  1. W miarę możliwości kadrowych, badania małoletniego pacjenta, które ingeruje w jego strefę intymną, dokonuje członek personelu tej samej płci. 
  1. Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich. 

Rozdział 3 

Katalog zachowań zabronionych 

  1. Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich (zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania. 
  1. Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną. 
  1. Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocy. 
  1.  Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania. 
  1. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu. 
  1. Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego. 
  1. Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie alboprzyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu. 

Rozdział 4 

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia 

małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie 

odpowiednich instytucji 

  1.  W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o: 
  1. sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego — każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu; 
  1. zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego; 
  1. naruszenia standardu- każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń kierownikowi podmiotu leczniczego. 
  1. Podejrzenie naruszenia standardu, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich, można zgłaszać Pani Moniki Puszkarskiej.Kierownik podmiotu leczniczego dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania kierownik podmiotu leczniczego dokumentuje. 
  1. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu
    z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy. 
  1. W przypadku zaobserwowania, ze przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji. 
  1. W  przypadku: 
  1. ubóstwa – można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego
    i poinformować go możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocyspołecznej; 
  1. zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego,w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzyprzyjmują na terenie danego powiatu; 
  1. przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty. 
  1. W przypadku, gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, kierownik podmiotu leczniczego sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę. 
  1. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
    Z zawiadomienia sporządza się notatkę. 
  1. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie: 
  1. ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900; 
  1. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002; 
  1. Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111. 

 

Rozdział 5 

Zasady aktualizacji Standardu oraz zakres kompetencji osób 

odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania 

  1. Kierownik podmiotu leczniczego nie rzadkiej niż co dwa lata dokonuje przeglądu standardu w celu jego dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności
    z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować. 
  1. Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardu do kierownika podmiotu leczniczego. 
  1. Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzać znajomość standardu wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardu. 

 

Rozdział 6 

Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz 

małoletnim standardu do zapoznania się z nimi i ich stosowania 

  1. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się: 
  1. w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej; 
  1. w rejestracji; 
  1. na stronie internetowejpodmiotuleczniczegopodadresem:http://przychodnia-rejonowa.pl/ 

 

  1. Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać kopię standardu dostępnego w recepcji do wglądu. 
  1. W oparciu o standard opracowano jego wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich. Skrócona wersja standardów stanowi załącznik nr 2. 

Rozdział 7 

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy 

  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego ustala plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia. 
  1. O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia. 

 

Rozdział 8 

Zasady ochrony wizerunku małoletniego 

  1. Wizerunek małoletniego podlega ochronie. 
  1. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego. 
  1. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana. 
  1. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów. 

Rozdział 9 

Postanowienia końcowe 

  1. Standard względem osób zatrudnionych w NZOZ mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani. 
  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.  
  1. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian standardu. Zmienione standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. 

 

 

WERSJA SKRÓCONA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH 

 w Przychodni Rodzinnej w Międzyrzecu Podlaskim  

1. Jesteśmy przychodnią i chcemy żebyś u nas czuł się dobrze i bezpiecznie. 

2. Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się źle możesz to przekazać do Pani Moniki Puszkarskiej 

3. Na badania wchodzisz z mamą lub tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie. 

4. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego. 

5. Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc. 

6. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej. 

7. Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą. 

8. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować. 

9. Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać: 

  1. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ,Niebieska Linia”: 800 120 002; 
  1. Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.